FILME

La vie d’Adele – cronica unui film pe care il uiti mai greu

Inainte de a vedea filmul, a fost imposibil sa nu-mi circule pe langa ureche o gramada de informatii despre el. Primul lucru pe care l-am tinut minte este ca exista o scena amoroasa de aproximativ 10 minute, un pic cam mult pentru un film care nu intra in categoria “filme soft pornacioase”. Al doilea a fost ca tipele joaca superb, ca te conving mai ceva ca-n viata reala ca este ceva intre ele. Asa un fel de magnetism. Al treilea ca povestea este cam diluata si reuseste sa mai si plictiseasca pe alocuri.

Eu si Maria am fost primii dintre prietenii nostri care au vazut filmul. Ne-am dus amandoi pentru ca a mea consoarta a zis ca parca n-ar merge la un astfel de film cu gasca, pentru ca….de-aia. Nu am obiectat. Nu am nimic impotriva gay-lor si mai ales impotriva gayselor, dar parca nu mi se pare nici mie film de vazut cu ceilalti.

© Copyright 2010 CorbisCorporation

So, ne-am lipit de scaune ca de soba de acasa si eu mi-am sters bine ochelarii, ca urma sa vad niste femei frumoase. Am ramas surprins si eu sa vad prospetimea actritei Adele nu mai stiu cum.  Adèle Exarchopoulos imi zice fratele cel mare Google ca s-ar numi. Ma cam saturasem de divele hollywoodiene care ne aratau numai femei cu maniere perfecte, care mananca ciorba intr-un restaurant de cartier de parca ar fi enspe camere de filmare pe ea. Tipa este asa de naturala, uiti parca mereu ca te uiti la un film, ai senzatia ciudata ca ai vedea totul prin gaura cheii. De la cum mananca la cum danseaza, este un tinerica dintr-un orasel de provincie, cu un sex-appeal atipic, imi sopteste Maria. Na, uite ca asa e.

ad2 Si cand apare si ailalta si se holbeaza una ca alta ca lupul la luna, ca prietena mea la ciocolata la 1 noaptea,  incepe sa se inchege povestea asta de dragoste. Asta da dorinta. Parca te si doare ca totul se desfasoara asa, incetul cu incetul, parca le-ai da un branci vacuta de la Milka sa se ia in brate.

ad3ad4

Cele doua tipe fac parte din categorii sociale diferite, au varste diferite, cercuri diferite de prieteni, provin de familii de mentalitati diferite. Toate acestea ne spun ca nu o sa reziste atat de mult relatia lor. Dar chimia dintre ele este unica, dupa cum v-am zis.

Scenele in care se contureaza relatia dintre ele sunt probabil cele mai bune din film. Personal, mi-a placut cea mai mult aceea in care Adele serveste drept model, pretext cu care cele doua se mananca din priviri. Scena este intensa si parca desprinsa din timp. Cea mai privilegiata este pictorita: ea nu o priveste numai cu ochii femeii, ci si al artistei. Pentru ea, Adele este nu numai potentiala sa amanta; este muza care ar putea-o face sa vada acea parte din Feminitate care nu se dezvaluie decat artistului, si numai atunci cand acesta dovedeste o infinita rabdare si dragoste.

ad5

Dupa aceaste scene de tatonare, relatia celor doua intra pe un fagas firesc. Ceva ce asteptam cu totii. Niste momente de iubire intre doua femei, ceva ce noi, barbatii, puteam doar sa ne imaginam. O zic pentru a mia oara: scenele sunt bine filmate, ambele joaca nebunesc de bine, te fac sa te simti ca un voyeur. Nu mai comentez mai mult, ca merita vazute. Un pic exagerat parca este un moment erotic cam lungut, petrecut la casa lui Adele. Fara indoiala un climax al relatiei dintre cele doua.

ad6

Dupa cum se si asteptam, diferentele legate de educatie, ambitiile sociale, cercurile de prieteni devin din ce in ce mai mare intre cele doua. Prietenele Adele, vazand-o cu Emma, o repudiaza din grupul lor pentru ca simt ca nu le mai apartine. Intre prietenii Emmei, care discuta tot timpul despre filosofie si arta, discutii stufoase si insipide pentru pragmatica Adele, aceasta nu se simte in voie. Desi face tot efortul de a ii oferi o zi de nastere memorabilia Emmei, nu se simte la inaltimea evenimentului, mai ales dupa o zi in care a preparat mancarea si cele doua discuta cu alte persoane.

ad7

Emma o neglijeaza pe Adele din ce in ce mai mult, si o priveste mai mult din perspectiva artistei decat a femeii. Nu intarzie mult momentul in care Adele, lasata singura in multe ocazii, comite o infidelitate cu un coleg de serviciu. Gelozia Emmei este crancena. Fara a-si recunoaste partea ei din vina, o da afara pe Adele din casa fara drept de apel. O scena destul de incomoda , dureroasa, pe care ambele o joaca excelent. Din cate inteleg, au si improvizat in aceasta scena, pentru a parea totul mai irational, mai dramatic, mai uman.

ad8

Urmeaza niste momente de durere pentru Adele si cateva incercari esuate de a isi recupera iubita. Emma s-a implicat insa in alte relatie si un element important il ocupa fiul actualei sale iubite. Recunoaste deschis ca Adele a fost dragostea vietii ei si muza care o va inspira tot timpul, dar relatia lor este doar in trecut. Singuratatea o apasa din ce in ce mai mult pe Adele, care are cateva momente de introspectie si de refugiere intr-un eu mai profund. Doamne, nici nu stiu exact ce scriu, dar cred ca am trait-o pe propria mea piele, sa ca stiu ce zic. Uite la ce ma refer:

ad9

Nu stiu ce mai este de spus. Nu regret ca am vazut filmul, dar nu stiu daca l-as mai revedea, scenele in care se discuta filosofie si istoria artei mi s-au parut un pic cam superficiale chiar si mie, calculatorist. Povestea putea fi un pic mai inchegata, mai ampla. Dar nu stiu daca putea sa ma miste mai mult.